- Uważny czytelnik szybko dostrzeże błędną pisownię imienia ks. Jakuba Grabarczyka wynika to z faktu, iż w materiałach źródłowych częściej jego imię pisane było przez „ó” niż przez „u”. Powodem jest zapewne tłumaczenie z łacińskiego: Jacobus, a w takiej formie użyte ono było w curriculum vitae. Zresztą ks. Grabarczyk używał formy z „ó”. Pisownia imienia Jakub zamiast Jakób została ustalona w 1936 r. Prof. Witold Doroszewski w zbiorze „O kulturę słowa” tak pisał o tej zmianie: „(…) przepis głosi, że imię Jakub pisze się przez u, każdy, kto – już po ogłoszeniu przepisu – inaczej pisze to imię, popełnia błąd ortograficzny”. W „Słowniku staropolskich nazw osobowych” częściej była zapisywana forma Jakub (od 1204 r.) niż Jakob, następnie Jakób. Uważny czytelnik szybko dostrzeże błędną pisownię imienia ks. Jakuba Grabarczyka wynika to z faktu, iż w materiałach źródłowych częściej jego imię pisane było przez „ó” niż przez „u”. Powodem jest zapewne tłumaczenie z łacińskiego: Jacobus, a w takiej formie użyte ono było w curriculum vitae. Zresztą ks. Grabarczyk używał formy z „ó”. Pisownia imienia Jakub zamiast Jakób została ustalona w 1936 r. Prof. Witold Doroszewski w zbiorze „O kulturę słowa” tak pisał o tej zmianie: „(…) przepis głosi, że imię Jakub pisze się przez u, każdy, kto – już po ogłoszeniu przepisu – inaczej pisze to imię, popełnia błąd ortograficzny”. W „Słowniku staropolskich nazw osobowych” częściej była zapisywana forma Jakub (od 1204 r.) niż Jakob, następnie Jakób.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, Nr 3, b.d., z Curriculum vitae.[↩]
- Zob., AAŁ., APK sygn. 118, dwa numery wewn. 740 i 9, z VIII 1914 r. W pierwszych aktach osobowych znajdujemy podwójną numerację, Liczby niższe dotyczą numeracji archiwum łódzkiego, a wyższe warszawskiego. W opracowaniu autor posługiwać się będzie podwójną numeracją.[↩]
- Informację o dacie święceń kapłańskich uzyskano z karty rejestracyjnej. Zob., AAŁ., akt. pers. Stan z 1 I 1928 r. wg karty rejestracyjnej wypełnionej 20 X 1928 r. Natomiast o miejscu święceń, zob., W. Jacewicz i J. Woś, Martyrologium t. II, s. 225.[↩]
- Zob., AAŁ., APK sygn. 118, nr 4091 (w.) 14, z VIII 1914 r.) Pierwszy wikariat w Kobielu również nie trwał długo (do grudnia 1915 r.). Równie krótko przebywał na wikariacie w Wiskitkach (od 8 grudnia 1915 r. do 25 marca 1916 r.). (Zob., AAŁ., APK sygn. 118, wg karty rejestracyjnej: Stan z 1 I 1928 r. wypełnionej 20 X 1928 r.[↩]
- AAŁ., APK. sygn.. 118, nr 16 i 1107, z 26 IV 1916 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, nr 22, z 5 XI 1916 r.[↩]
- AAŁ., APK. sygn.. 118, nr 3039 i 17, z 5 XI 1916 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, nr 19, z 3 0 XII 1916 r. Na tym samym piśmie znajduje się druga data 3 I 1917 r. potwierdzająca tę informację.[↩]
- AAŁ., APK. sygn. 118, nr 18, z 21 XII 1916 r.[↩]
- Zob., AAŁ., APK sygn. 118, nr 4504 i 19, z 30 X 1918 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers. , nr 5326 i 25, z 17 X 1918 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers. , nr 3381 i 26, 22 VI 1919 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers. , nr (w.) 27, z 1 XI 1920 r. Od erygowania łódzkiej parafii w aktach ks. Jakuba napotyka się tylko jedną numerację.[↩]
- AAŁ., akt. pers. , nr (w.) 28, z 22 I 1821 r.[↩]
- Tamże.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, nr 565, z 25 I 1821 r.[↩]
- Zob., AAŁ., APK sygn. 118, nr 31, z 4 I 1923 r.[↩][↩]
- Zob. AAŁ., APK sygn.. 118, nr 3681, z 6 XII 1925 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, nr 3052, z 21 VIII 1926 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn. 118, nr 22, z 23 VIII 1924 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn.,118, nr 3742 i 39, z 27 IX 1926 r.[↩]
- AAŁ., APK sygn.,118, nr 4981, z 6 IX 1930 r. Zdaje się, że na bezpośrednią decyzję o cofnięciu misji z Leśmierza wpłynęło zaniedbywanie obowiązków, o czym pisał do dziekana łęczyckiego biskup: „Dochodzą do mnie narzekania mieszkańców Leśmierza na nieodpowiednie spełnianie obowiązków kapłańskich przez ks. kapelana Jakuba Grabarczyka […], Zob. AAŁ., akt. pers. Nr 118.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers., Nr 420, z 22 I 1931 r. Solca Wielka bezpośrednio graniczyła z parafią Góra św. Małgorzaty poprzez Leśmierz. W czasie opracowania tej monografii ostatnia wioska parafii Solca Wielka to Parzyce, bezpośrednio przylegająca do Leśmierza. Z tej racji znana była ks. nowa parafia w Solcy Wielkiej przez sąsiedztwo z Leśmierzem, gdzie był rektorem kościoła i wikarym w Górze św. Małgorzaty.[↩]
- AKAŁ., akt. pers., Nr 7572, z 15 XII 1932 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers., bn., z 15 XII 1932 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers., bn., z 15 XII 1932 r.[↩]
- Zob., AAŁ., akt. pers., bn., z 23 XII 1938 r.[↩]
- AAŁ., akt. pers. , bn. z 26 VI 1939 r.[↩]
- W. Jacewicz i J. Woś, Martyrologium t. II, s. 225. Zob. też: E. Chart Zmarli Polacy w Dachau …, s. 75.[↩]
- AAŁ., akt. pers. , Nr 3, bd., z Curriculum vitae. Tłum. wg Natalii Andrzejczak. O VI Taurydzkim Pułku Grenadierów zob., http://pl.wikipedia.org/wiki/6_Taurydzki_Pu%C5%82k_Grenadier%C3%B3w.[↩]
- Historię życia ks. Jakuba Grabarczyka opisała też s. Lucyna Witczak. Zob., L. Witczak, ks. Jakub Grabarczyk, „Niedziela” 5 (1191) 31 I 2016.[↩]
- Zob., Archidiecezja Łódzka, Informator 2007. Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2007, s. 433. Ks. Zachwieja pracował w Solcy Wielkiej 38 lat (1968 – 2006).[↩]
- Parafia w Leśmierzu została erygowana w 1978 r. przez ówczesnego biskupa Józefa Rozwadowskiego. Przed erygowaniem przynależała do par. w Górze św. Małgorzaty, a terytorialnie sąsiadowała z parafią w Solcy Wielkiej.[↩]
- L. Bujacz, Obóz koncentracyjny …, dz. cyt, s. 45.[↩]